KUIZ: Ujian kepintar-cerdasan emosi (EQ)
Airil Haimi Adnan untuk Majalah ‘EH!’, segmen ‘Kuiz’, 2004

Kepintar-Cerdasan Emosi atau ‘Emotional Intelligence Quotient’ (E-IQ) adalah konsep yang digunakan oleh Pakar Psikologi dan juga Perunding Kaunseling untuk menyelidik dan menganalisa emosi manusia dari pelbagai sudut. Ujian E-IQ akan dapat menjawab soalan-soalan berkenaan kasih-cinta, benci, sedih, takut, marah, cemburu dan lain-lain emosi lagi.

Saya sendiri banyak menggunakan Ujian E-IQ, lebih-lebih lagi dalam proses Bimbingan dan Kaunseling kerana ianya membantu seseorang pakar untuk memahami masalah emosi yang sedang dihadapi oleh seseorang klien dan untuk menentukan jalan terbaik untuk memberi khidmat nasihat kepada individu itu. Ujian E-IQ diterima-pakai sebagai satu sistem ukuran yang boleh dipercayai, asalkan individu yang mengambil ujian itu bersifat jujur dan ikhlas.

Bilakah kali terakhir anda mengambil suhu emosi?

Untuk kali ini, cuba jawab 20 soalan di bawah dengan memilih satu di antara 2 jawapan yang diberikan. Tiada pemarkahan kompleks diberikan untuk Ujian E-IQ ini, dan jawapan yang saya berikan adalah berdasarkan respons normal oleh mereka yang mengambil ujian ini. Cuba jawab seikhlas yang mungkin untuk mengukur tahap E-IQ anda!

SOALAN

1. Saya tidak marah jika saya dimaki-hamun oleh orang lain

Betul / Salah

2. Saya berasa tenang walaupun ketika kesedihan melanda individu lain di sekeliling saya.

Betul / Salah

3. Jika diserang secara fizikal saya akan marah dan membalas dendam selepas itu.

Betul / Salah

4. Saya mampu menyayangi orang lain tanpa muslihat dan tanpa ketidak-pastian.

Betul / Salah

5. Saya akan bertindak seperti biasa walaupun individu di sekeliling saya sedang marah.

Betul / Salah

6. Secara semulajadi, saya akan berasa risau lebih dari orang lain.

Betul / Salah

7. Kekadang saya cepat berasa malu tanpa sebab yang munasabah.

Betul / Salah

8. Saya akan marah dalam beberapa keadaan atau bila berjumpa mereka yang saya benci.

Betul / Salah

9. Saya sentiasa berasa sesal dan bersalah di atas kesalahan-kesalahan saya di masa lampau.

Betul / Salah

10. Kekadang saya terlalu cepat berasa ‘kecil’ dan diri saya tidak bermakna.

Betul / Salah

11. Kerana terlalu risau, hidup saya selalu berasa tertekan.

Betul / Salah

12. Sesetengah perkara akan membuatkan saya sedih berulang-kali.

Betul / Salah

13. Sifat cemburu sudah menjadi lumrah hidup saya.

Betul / Salah

14. Saya selalu menjadi depressed dan teramat sedih walaupun dalam keadaan biasa.

Betul / Salah

15. Tekanan hidup adalah sesuatu yang menjadi kebiasaan untuk saya setiap hari.

Betul / Salah

16. Saya tidak menghadapi masalah dengan kejantinaan (sexuality) saya sendiri.

Betul / Salah

17. Apabila perlu, saya akan menangis sekuat hati.

Betul / Salah

18. Saya berasa senang dengan cinta emosi dan fizikal, dan saya senang dengan kasih-cinta.

Betul / Salah

19. Apabila saya berhenti menangis, saya akan berasa teramat lega dan tenang.

Betul / Salah

20. Saya tidak menghadapi masalah menzahirkan kasih-cinta saya dengan perbuatan.

Betul / Salah

JAWAPAN…

Jika anda seorang yang mempunyai E-IQ yang tinggi (yang menunjukkan emosi anda adalah stabil), anda harus menjawab ‘Betul’ untuk Soalan 1 hingga Soalan 5, ‘Salah’ untuk Soalan 6 hingga Soalan 15, dan akhir sekali untuk Soalan 16 hingga Soalan 20 jawapannya ‘Betul’. Jadi, adakah anda mempunyai emosi yang sihat dan stabil, atau sebaliknya? Hanya anda yang tahu!

